DaVinci
Binnen DaVinci werken we thematisch en in een doorlopende en geïntegreerde leerlijn van 30 thema’s voor groep 1 t/m 8. Daarin komen naast de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs) ook de 21ste eeuwse vaardigheden, burgerschapsvorming, wetenschap & technologie en onderzoekend/ontwerpend leren aan bod.
De methode DaVinci biedt zaakvakken als één geheel aan. Hierdoor laten we kinderen zien en ervaren dat geen enkele gebeurtenis in de wereld op zichzelf staat. Vanaf het allereerste schooljaar ervaart een kind met DaVinci hoe alles met elkaar is verbonden, dat iedereen een eigen, unieke plek heeft en dat we met elkaar een verantwoording hebben. Gekoppeld aan onze structurele aandacht voor normen en waarden, biedt DaVinci kinderen in een doorlopende leerlijn handvatten waarmee ze in de toekomst als volwassenen bewust met hun omgeving te kunnen omgaan.
Met DaVinci oefenen kinderen het hogere orde denken, ofwel creatief en kritisch leren denken. Deze vaardigheden behoren tot de 21ste eeuwse vaardigheden. Met de methode DaVinci ontwikkelen kinderen hun vaardigheden om te kunnen analyseren, evalueren en (hierdoor) te kunnen creëren. Dit is zeker ambitieus, maar ook zeker realistisch.
Per thema werken kinderen toe naar een prachtig eindproduct. Dat eindproduct kiezen ze voor een groot deel zelf. Een digitale presentatie, een 3D werkstuk, een plat werkstuk, een speech, alles is mogelijk! Leren is meer dan alleen cijfer op het rapport, dat kunnen leerlingen hierbij goed laten zien.