IDENTITEIT
Waar staan wij voor als school?
Ons onderwijs is gericht op het aanleren van de basisvaardigheden om leerlingen voor te bereiden op de toekomst als positief kritische wereldburgers. Taal en rekenen nemen in ons onderwijs een prominente plaats in. Ook zijn wij gericht op de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. Als leerlingen de school verlaten, dan zijn zij, naar hun eigen mogelijkheden, cognitief en sociaal, optimaal voorbereid op hun plaats in de maatschappij. Wij hebben hierbij hoge verwachtingen van onze leerlingen.
Wat is ons beeld van leerlingen en ouders?
Ieder kind is uniek. We sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van onze leerlingen en stemmen het onderwijs hierop af. Hierbij zijn we op zoek naar de intrinsieke motivatie bij ieder kind. Wij vinden dat een leerling hoge verwachtingen van zichzelf mag hebben. Hierbij verwachten wij dat een leerling verantwoordelijkheid neemt voor het eigen leerproces. Wij zien ouders als partners. We werken daarom samen. Hierbij gaat het om samenwerking met de ouders met betrekking tot de cognitieve en sociale ontwikkeling van hun kind, maar ook om het functioneren van de school als leergemeenschap als geheel. De schakelouders spelen hierin een belangrijke rol.
Wat beloven we onze leerlingen en ouders?
Wij beloven de leerlingen en de ouders dat wij gaan voor de hoogst mogelijke resultaten. Dit doen we door de resultaten structureel te analyseren en te evalueren en onze plannen en aanbod aan te passen als dat nodig is. De intrinsieke motivatie om te willen ontwikkelen, die wij van de leerlingen verwachten, mag ook van ons als team worden verwacht. Onze passie voor onderwijs is op allerlei gebieden merkbaar. Net als de leerlingen zijn wij nooit uitgeleerd. Op basis van analyses van de resultaten evalueren wij ons onderwijs. Hierbij kijken we ook altijd naar onze eigen rol. We zijn kritisch op onszelf en elkaar. Wij laten ons stimuleren door het enthousiasme van de kinderen en ons enthousiasme brengen wij aan hen over.
Wat is onze unieke kracht?
We zijn een school waar we gericht zijn op het bieden van structuur op basis van voorspelbaarheid. We hebben aandacht voor de doorgaande lijn. Het expliciete instructiemodel vormt voor ons hierbij de basis. We combineren het gebruik van methodes voor de basisvakken, waarbinnen we een gedifferentieerd aanbod doen, met het aanbieden van thematisch onderwijs. We gebruiken Da Vinci voor de zaakvakken, waarbij kinderen de ruimte hebben om zelf "onderzoek" te doen en een werkstuk te maken in een vorm waarin hun kwaliteiten tot uiting komen. We gebruiken cultuureducatie en creatieve werkvormen om onze lessen te verrijken. Door voorspelbaarheid werken we aan een veilig pedagogisch klimaat, waarbij we tegemoetkomen aan ieders behoefte van gevoel van competentie, autonomie en relatie. Hierbij maken we gebruik van de uitgangspunten van de vreedzame school. We zijn trots op onze leerlingenraad.
We bieden een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden. Binnen en buiten de klas. De school biedt veel extra voorzieningen, zoals de taalklas, het taal- en rekenatelier en extra ondersteuning, zoals fysiotherapie en speltherapie. We werken samen met de peuterspeelzaal aan een doorgaande lijn in het kader van de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). In het kader van de verlengde leertijd bieden wij onze leerlingen extra activiteiten, die gericht zijn op taalontwikkeling en de blik op de wereld.
Waar mag men ons op aanspreken?
U mag ons aanspreken op het hanteren van onze kernwaarden. Deze waarden zijn van toepassing voor iedereen op school, dus leerlingen, medewerkers en ouders:
- Uitdaging: de wil om grenzen te verleggen en de hoogst mogelijke resultaten te behalen.
- Aandacht: iedereen verdient het om gezien te worden.
- Enthousiasme: de intrinsieke motivatie en passie om elke dag het beste uit onszelf te halen.
- Hoge verwachtingen: het vertrouwen dat iedereen in staat is om optimaal te presteren.
Wanneer hebben we onze belofte ingelost?
Als alle betrokkenen met plezier vertellen over de gebeurtenissen en ervaringen op onze school en alle leerlingen zich optimaal ontwikkeld hebben, passend bij hun eigen niveau, dan zijn wij tevreden.
Met ‘ouders’ bedoelen wij de personen die de verzorging van de leerlingen op zich neemt. Hier kan ook ‘verzorgers’ gelezen worden.